Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Scania 114 380 czyli średniak na topie

Ciągniki siodłowe. Scania 114 380 4x2 (1995-2004)
10.04.2009 00:00:00
Scania "czwórka" z 10,6-litrową, mocniejszą rzędową szóstką (380 KM) to jeden z bardziej cenionych ciągników w klasie. Chwalona jest za niskie spalanie i wytrzymałość jednostki napędowej. Inne plusy ciągników siodłowych rodem ze Scanii to skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne, niedrogie zamienniki części, wydajne ogrzewanie i skuteczne hamulce. Najczęstsze wady to z kolei: defekty pneumatyki tylnej osi, nieszczelności pompowtryskiwaczy Boscha i awarie łożyskowania kabiny. Mankamentem Scanii 114 380 są też wysokie ceny na rynku wtórnym.
Średniodystansowa Scania produkowana była w konfiguracjach 4x2 i 4x4 (rozstaw osi 3.500 lub 3.700 mm). Poza opisywaną 380-konną odmianą rzędowa szóstka występowała w słabszej, 340-konnej wersji. Dostępne były dwa typy 12-przełożeniowych skrzyń biegów: GRS890 i GRS900. Podobnie jak w przypadku mocniejszych "czwórek" przekładnie to słaby punkt opisywanego wozu. Psują się w nich łożyska zespolone, szwankują synchronizatory. Naprawy nie są jednak drogie, np. zamiennik cięgła drążka zmiany biegów to wydatek ok. 150 zł.
Silniki nie są paliwożerne, należą też do trwałych. Średnio wytrzymują 1,5-2 mln km do naprawy głównej. Niezawodności motorów nie dorównują elementy osprzętu, zwłaszcza układu paliwowego. Przy zasilaniu kiepskim ON szwankują pompowtryskiwacze Boscha. Koszt zamiennika: ok. 1,5-2 tys. zł.
Pochwały wśród użytkowników zbiera skuteczny i niezawodny układ hamulcowy. Mocnym punktem jest zabezpieczenie przed korozją.
W przednim zawieszeniu 114 przyspieszonemu zużyciu ulegają tuleje resorów. Przeciętnie trwałe jest pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z dwiema poduszkami, ale zdarzają się kłopotliwe awarie elektronicznych czujników regulujących ciśnienie i elektrycznych wiązek sterowania zawieszeniem z kabiny.
Słabym punktem jest zawieszenie kabiny, w którym zdarzają się awarie łożyskowania, pękają łapy mocujące, często dochodzi do zatarcia tulei osi wywrotu kabiny. W Scanii 114 najczęściej spotykane są dwa typy szoferki: dzienna i podwyższona sypialna. Wnętrze jest ergonomiczne. Kierownica dobrze leży w dłoniach, fotel kierowcy jest wygodny, a podstawowe przyciski i przełączniki są pod ręką; nie trzeba odrywać pleców od oparcia. Po 700-800 tys. km przebiegu plastiki nadal prezentują się estetycznie. Do plusów: wydajna wentylacja i ogrzewanie.
114 to często oferowany, ceniony ciągnik w klasie. Za egzemplarz z końca lat 90. sprzedający żądają średnio ok. 55-60 tys. zł netto.
Plusy
Niskie spalanie. Skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne. Niedrogie zamienniki części. Wydajne ogrzewanie. Skuteczne hamulce.
Minusy
Defekty pneumatyki tylnej osi. Nieszczelności pompowtryskiwaczy Boscha. Awarie łożyskowania kabiny. Wysokie ceny na rynku wtórnym.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Dzięki małej ilości elektroniki i dostępności zamienników części koszty użytkowania 114 są niewielkie. Przy regularnym serwisie przebiegi ok. 1,5 mln km osiągane są bez konieczności przeprowadzania naprawy głównej. Układ paliwowy wymaga dobrej jakości ON. Mineralny olej silnikowy należy zmieniać nawet co 30 tys. km. Płyn hamulcowy wytrzymuje przebieg 200 tys. km.
Fabryczne dane techniczne
Scania 114 380 Volvo FH12 380
ciągnik siodłowy 4x2 ciągnik siodłowy 4x2
DMC zestawu tech. / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.540 kg 7.200 kg
Rozstaw osi 3.700 mm 3.700 mm
Pojemność silnika / cylindry 10,6 l / R6 12,1 l / R6
Moc maksymalna 380 KM 380 KM
przy obr/min 1.900 1.700-1.800
Maksymalny moment obrotowy 2.000 Nm 1.850 Nm
przy obr/min 1.050-1.200 1.100-1.300
Skrzynia biegów ręczna 12+1 ręczna 12+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Scania 114 Volvo FH12
Chłodnica 2.981 zł 3.673 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.107 zł 3.560 zł
Reflektor 709 zł 600 zł
Klocki hamulcowe 656 zł / oś 622 zł / oś
Filtr oleju 119 zł 131 zł
Filtr powietrza 140 zł 233 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Scania 114 Volvo FH12
Reflektor 400 zł 300 zł
Zderzak przedni 800 zł 500 zł
Szyba czołowa 1.000 zł 800 zł
Chłodnica 1.100 zł 1.000 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym - giełda w Słomczynie (marzec 2009 r.)
Rocznik Scania 114 380 Scania 114 380
ciągnik siodłowy 4x2 ciągnik siodłowy 4x2
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
1998 1.100 - 50,0 tys. zł 1.100 - 54,0 tys. zł
1998 950 - 52,0 tys. zł 1.000 - 59,0 tys. zł
1999 900 - 55,0 tys. zł 940 - 63,0 tys. zł
1999 860 - 63,0 tys. zł 880 - 67,0 tys. zł
2000 810 - 70,0 tys. zł 850 - 70,0 tys. zł
2000 730 - 79,0 tys. zł 780 - 78,0 tys. zł
2001 680 - 86,0 tys. zł 690 - 85,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.