Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Problemy z eurologistyką

Logistyka. Co zostało zrobione w ramach przygotowań piłkarskich ME?
26.09.2008 00:00:00
W połowie października minie półtora roku od przyznania Polsce współorganizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012. Tymczasem większość inwestycji jest w powijakach, a największy sukces to przyjęcie specustawy o Euro 2012. Od momentu przyznania organizacji Euro 2012 do końca bieżącego roku przybędzie w Polsce zaledwie 90 kilometrów autostrad i nieco ponad 125 km dróg ekspresowych. Aby zrealizować plany zakładające m.in. zbudowanie do mistrzostw w całości autostrad A1 i A4, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musiałaby oddawać do użytku blisko 180 km autostrad rocznie.
Sprawdziliśmy, co udało się zrealizować i jakie są najbliższe plany związane z pięcioma najważniejszymi dziedzinami przygotowań, na bieżąco monitorowanymi przez komisję oceniającą UEFA.
Stadiony: cztery czy sześć?
Tylko w Poznaniu widać postęp prac przy modernizacji stadionu Lecha, który pomieści 47 tys. widzów. Od podstaw zostały zbudowane dwie trybuny, boisko ma też nową, podgrzewaną murawę. Maciej Frankiewicz, wiceprezydent Poznania, koordynator ds. Euro 2012: - Obecnie trwają prace przy rozbiórce pozostałych ziemnych trybun, w miejsce których zostaną wybudowane trzykondygnacyjne konstrukcje żelbetowe. Obiekt będzie gotowy w 2010 roku - przekonuje. Dwa lata na zbudowanie stadionów dają sobie też samorządowcy z Gdańska i Wrocławia (oba pomieszczą 44 tys. widzów). Tymczasem nic nie zostało jeszcze zrobione: pierwszy etap prac fundamentowo-gruntowych, czyli wbijanie pali wzmacniających podłoże, ma rozpocząć się dopiero z końcem bieżącego roku. Nieco wcześniej, bo w połowie października, podobne prace ruszą na największym obiekcie Euro 2012 - Stadionie Narodowym w Warszawie. Zakończenie budowy tego 55-tysięcznika zaplanowano na połowę 2011 roku. Wciąż nie wiadomo, czy mecze na Euro 2012 będą rozgrywane także na stadionach w Krakowie i Chorzowie, które na razie traktowane są jako alternatywne. Modernizacja obu obiektów ma zakończyć się za dwa lata.
Autostrady i kolej
Od momentu przyznania organizacji Euro 2012 do końca bieżącego roku przybędzie w Polsce zaledwie 90 kilometrów autostrad i nieco ponad 125 km dróg ekspresowych. Aby zrealizować plany zakładające m.in. zbudowanie do mistrzostw w całości autostrad A1 i A4, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musiałaby oddawać do użytku blisko 180 km autostrad rocznie. Przy obecnym tempie budowy nowoczesna sieć dróg ma szansę powstać nie wcześniej niż w 2030 roku.
Ślimaczy się też modernizacja 1,2 tys. km linii kolejowych, które wg zapewnień PKP umożliwią podróżowanie z prędkością do 200 km/h pomiędzy miastami-organizatorami Euro 2012. Zdaniem Adriana Furgalskiego, dyrektora Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w Warszawie, uda się zrealizować 70 proc. planowanych remontów: - Postęp prac blokuje m.in. konieczność sporządzania raportów środowiskowych, np. na odcinku Wrocław-Poznań.
Lotniska: nie wszyscy dolecą?
Nie rozpoczęła się jeszcze gruntowna modernizacja lotnisk, które podczas mistrzostw mają przyjąć kibiców: we Wrocławiu i Poznaniu prowadzone są jedynie prace przygotowawcze. Obecnie najbardziej realna w kontekście Euro 2012 wydaje się rozbudowa lotnisk w Gdańsku-Rębiechowie i Pyrzowicach koło Katowic. Pierwsze z nich rozbudowywane jest już od końca 2007 roku, na drugim zaś oddano latem do użytku nowe stanowiska postojowe dla samolotów. Poza tym oba porty podpisały w lipcu umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w sprawie przyznania dotacji finansowej. W przypadku Gdańska za kwotę blisko 290 mln zł (w tym 75 mln zł dofinansowania) ma powstać drugi terminal i płyta postojowa dla samolotów. Z kolei Pyrzowice planują zainwestować 800 mln zł (254 mln zł ze środków unijnych) w budowę trzeciego już terminalu oraz dróg dojazdowych, parkingów i nowej bazy cargo. Do 2012 roku gdańskie lotnisko ma odprawiać 5,5 mln, a katowickie 3 mln pasażerów rocznie.
Hotele: wystarczy miejsc?
Najmniej obaw budzi budowa bazy noclegowej na Euro 2012. Jeszcze na początku bieżącego roku UEFA zwracała uwagę na zbyt małą liczbę miejsc w hotelach, szczególnie trzy- i pięciogwiazdkowych. Obecnie w trakcie budowy i modernizacji znajduje się 180 hoteli. Są one zlokalizowane w miastach-organizatorach, a także ościennych (UEFA zezwala na budowę tego typu obiektów w promieniu do 120 km od stadionu, na którym będą rozgrywane mecze). Kolejnych 200 pozostaje w fazie planowania: ich realizacja przewidziana jest na lata 2010-2012. Wszystkie, o łącznej liczbie blisko 30 tys. nowych pokoi, mają być ukończone przed mistrzostwami. Najwięcej, bo 17, nowych hoteli przybędzie we Wrocławiu, 16 w Trójmieście oraz łącznie 22 w Krakowie i Katowicach.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.