Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Hyundai H 100 - "Koreańczyk" do dystrybucji

Samochody dostawcze. Hyundai H 100 kontener/skrzynia (1994-2002)
09.05.2008 00:00:00
Nie zdobył w Polsce takiej popularności jak europejscy konkurenci. Tymczasem ten dostawczak jest funkcjonalny i dla tych, dla których cena jest głównym kryterium decydującym o wyborze auta używanego, Hyundai H 100 stanowi atrakcyjną propozycję. Zaletą koreańskiego dostawczaka są w naszej ocenie ekonomiczny silnik, funkcjonalne zabudowy i atrakcyjne ceny na rynku wtórnym. Wady Hyundaia to z kolei: mało miejsca w szoferce, słabo wyciszona kabina oraz fakt, że auto źle zachowuje się podczas szybszej jazdy.
W Niemczech czy Holandii ceny komisowych egzemplarzy pochodzących z roczników 1996-1997 rzadko przekraczają 2,4 tys. euro (ok. ok. 8,5 tys. zł), a z przełomu ubiegłej i obecnej dekady 3,5 tys. euro (ok. 12,5 tys. zł). To znacznie mniej, niż kosztuje większość podobnych gabarytowo i tonażowo rywali.
H 100 jest u nas poszukiwany w wersjach skrzyniowej i kontenerowej. W tej pierwszej dzięki trzem opuszczanym, 40-centymetrowym burtom załadunek i rozładunek samochodu jest łatwy. "Kontenerowce", które powstały w firmach produkujących zabudowy, chwalone są też za funkcjonalność. Całkiem sporą grupę dostępnych w komisach i na giełdach tego typu pojazdów stanowią izotermy lub chłodnie. Są to zazwyczaj klasyczne zabudowy z paneli wypełnionych pianką poliuretanową.
Auta mają tzw. pojedyncze kabiny, z trzema miejscami, sporadycznie trafiają się egzemplarze z kabinami sześciomiejscowymi. Wbrew zapewnieniom producenta, miejsca w kabinie wcale nie jest dużo, szczególnie pasażerowie mogą odczuwać dyskomfort. W zgodnej opinii użytkowników bardzo wygodne są szerokie drzwi do kabiny, chwalona jest także widoczność do przodu i na boki. Gorzej z widokiem do tyłu (szczególnie uciążliwe w autach z zabudowami kontenerowymi), lusterka wsteczne są za małe.
Słabością rynkowej oferty H 100 jest brak możliwości wyboru jednostki napędowej. Inna sprawa, że jedyny 2,5-litrowy, czterocylindrowy turbodiesel w opinii użytkowników jest uznawany za jednostkę trwałą i ekonomiczną. Średnie wskazania użytkowników aut z zabudowami skrzyniowymi i kontenerowymi mieszczą się w przedziale 8,6-9,9 l oleju napędowego spalanego na 100 km.
Auto ma wydajne hamulce, elementy zawieszenia (dwa wahacze poprzeczne z przodu, oś sztywna z tyłu) dzielnie radzą sobie na naszych dziurawych drogach. Razi natomiast hałas wydobywający się z silnika i niemal bez przeszkód przedostający się do kabiny. H 100 nie lubi też szybszej jazdy, nawet mocno załadowane, a zatem dość ciężkie auto jest mało stabilne.
Plusy
Ekonomiczny silnik. Funkcjonalne zabudowy. Atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Mało miejsca w szoferce. Słabo wyciszona kabina. Auto źle zachowuje się podczas szybszej jazdy.
Ekspert - Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Samochód krytykowany jest najbardziej przez tych, którzy nie mieli z nim do czynienia. W sumie bowiem to udany model, z kilkoma ciekawymi, w owych latach nowoczesnymi rozwiązaniami. Ogólnie auto wymaga troski ze strony użytkownika (konserwacja, systematyczne kontrole płynów eksploatacyjnych), a wówczas odwzajemnia się znikomą awaryjnością.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Hyundai H 100 2.5 TD kontener Citroen Jumper 2.5 D kontener
Dopuszczalna masa całkowita 3.200 kg 3.200 kg
Ładowność 1.600 kg 1.660 kg
Długość 5.075 mm 5.220 mm
Szerokość 1.840 mm 2.110 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.900 mm 3.100 mm
Pojemność silnika 2.467 ccm 2.224 ccm
Moc maksymalna 85 KM 86 KM
przy obr./min 4.200 4.300
Maksymalny mom. obr. 210 Nm 155 Nm
przy obr./min 2.000 2.200
Prędkość maksymalna 125 km/h 120 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
Długość 2.950 mm 3.070 mm
Szerokość 1.780 mm 2.000 mm
Wysokość 2.160 mm 2.230 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Hyundai H 100 Citroen Jumper
Chłodnica 1.640 zł 1.350 zł
Sprzęgło 1.290 zł 1.260 zł
Amortyzator 410 zł 390 zł
Reflektor 380 zł 310 zł
Filtr oleju 40 zł 40 zł
Filtr powietrza 80 zł 60 zł
Ceny części używanych na giełdzie w Przeźmierowie
Hyundai H 100 Citroen Jumper
Reflektor 210 zł 140 zł
Zderzak (przód) 250 zł 200 zł
Lampa tylna 120 zł 120 zł
Chłodnica 200 zł 200 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (kwiecień 2008 r.)
Rocznik Hyundai H 100 Citroen Jumper
zabudowa / silnik - cena brutto zabudowa / silnik - cena brutto
1997 skrzynia/ 2.5 TD - 11,5 tys. zł kontener/ 2.5 D - 17,6 tys. zł
1998 kontener/ 2.5 TD - 15,2 tys. zł skrzynia/ 2.5 D - 18,0 tys. zł
1999 skrzynia/ 2.5 TD - 16,0 tys. zł skrzynia/ 2.5 TD - 23,0 tys. zł
2000 skrzynia/ 2.5 TD - 18,9 tys. zł kontener/ 2.5 D - 32,0 tys. zł
2001 kontener/ 2.5 TD - 23,0 tys. zł skrzynia/ 2.5 TD - 32,5 tys. zł
2002 kontener/ 2.5 TD - 28,0 tys. zł kontener/ 2.2 HDI - 44,5 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.