Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Mercedes Citaro BlueTec Hybrid - prądem napędzany

Autobusy. Prototyp Mercedesa Citaro BlueTec Hybrid
29.02.2008 00:00:00
Firma Dekra uhonorowała właśnie prototypowy autobus miejski Mercedes Citaro BlueTec Hybrid nagrodą w dziedzinie ochrony środowiska. Wyróżnienie przyznano za ograniczenie emisji spalin i hałasu, co jest zasługą nietypowych rozwiązań technicznych, które zastosowano w pojeździe. Właściwym źródłem napędu Mercedesa są cztery silniki elektryczne zamontowane w piastach kół osi środkowej i tylnej. Łączna moc tych silników wynosi 320 kW i, jak zapewnia producent, została tak dobrana, aby bez problemu napędzać przegubowy autobus pełen ludzi.
W tym przegubowcu, inaczej niż w konkurencyjnych hybrydach, silniki elektryczne nie pełnią roli wspomagającej dla jednostki spalinowej, lecz same są główną siłą napędową. Silnik wysokoprężny jest tylko agregatem wytwarzającym energię elektryczną. Podczas jazdy nie działa on w sposób ciągły, można go włączyć wtedy, gdy jest zapotrzebowanie na doładowanie akumulatorów. Wytworzona energia elektryczna przechowywana jest w bezobsługowych, litowo-jonowych akumulatorach, które zamontowano na dachu autobusu.
Ponieważ silnik spalinowy nie pełni roli klasycznej jednostki napędowej, nie musi być tak duży, jak typowe motory stosowane w seryjnych autobusach. Standardowego w Citaro sześciocylindrowca o pojemności 12 litrów zastąpiono więc o połowę lżejszą jednostką o pojemności 4,8 litra. To ważne, bo zaoszczędzone kilogramy można przeznaczyć na niezbędne ciężkie akumulatory.
Właściwym źródłem napędu są cztery silniki elektryczne zamontowane w piastach kół osi środkowej i tylnej. Łączna moc tych silników wynosi 320 kW i, jak zapewnia producent, została tak dobrana, aby bez problemu napędzać przegubowy autobus pełen ludzi.
Zespół silników elektrycznych jest tak skonstruowany, aby na przystankach, po zatrzymaniu, jak i w trakcie przyspieszania autobus wykorzystywał tylko energię elektryczną z akumulatorów. Silnik spalinowy doładowujący baterie może być uruchamiany jedynie podczas jazdy. Chodzi o ograniczenie emisji spalin i hałasu.
Ponieważ silniki elektryczne są zamontowane bezpośrednio w piastach kół, hybrydowe Citaro nie potrzebuje skrzyni biegów. To także przyczyniło się do ograniczenia masy autobusu.
Jak informuje producent, Mercedes-Benz Citaro BlueTec Hybrid zostanie niebawem poddany serii testów w transporcie publicznym.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.