Wiadomości z rynku

czwartek
26 grudnia 2024

Części nie tylko z logo producenta

Duży wybór części zamiennych do maszyn budowlanych
22.02.2008 00:00:00
Boom inwestycyjny sprawia, że w Polsce rośnie zapotrzebowanie na części zamienne do maszyn budowlanych. Oprócz drogich, oryginalnych detali na rynku znaleźć można sporo zamienników; nie brakuje także elementów rodzimej produkcji i używanych. Wzięciem cieszą się głównie elementy zużywające się podczas eksploatacji. - Przede wszystkim są to sworznie, łożyska, tuleje, filtry i zęby - informuje Dariusz Maslewski, handlowiec z firmy Markop z Gliwic w woj. śląskim, która oferuje części do maszyn Caterpillar i JCB. - Dosyć często wymienia się także uszczelnienia siłowników.
Ruch w interesie jest spory. Najwięcej sprzedaje się części zamiennych do koparko-ładowarek. Eksperci oceniają bowiem, że około 70 procent wszystkich eksploatowanych w naszym kraju maszyn budowlanych to właśnie koparko-ładowarki.
Najwięcej do najpopularniejszych
- Porównując maszyny budowlane do rolniczych, można powiedzieć, że w przypadku tych pierwszych części dużo lepiej się sprzedają - twierdzi Robert Wesołowski, właściciel firmy Maszyny Budowlane Gdynia z woj. pomorskiego, sprzedającej nowe i używane elementy do koparko-ładowarek. - Rolnicy zwykle chcą kupić części jak najtańsze, zaś firmy budowlane decydują się raczej na wyroby uznanych producentów.
Wzięciem cieszą się głównie elementy zużywające się podczas eksploatacji: - Przede wszystkim są to sworznie, łożyska, tuleje, filtry i zęby - informuje Dariusz Maslewski, handlowiec z firmy Markop z Gliwic w woj. śląskim, która oferuje części do maszyn Caterpillar i JCB. - Dosyć często wymienia się także uszczelnienia siłowników.
O ile nie ma specjalnych problemów z zakupem nieoryginalnych części do kilku lub nawet kilkunastoletnich koparko-ładowarek, to kłopoty mogą się zacząć, gdy zechcemy kupić zamiennik do maszyny rocznej lub dwuletniej. Zazwyczaj bowiem w takim wypadku na rynku dostępne są tylko części oryginalne.
Czym się różni oryginał od zamiennika?
Podobnie jak w przypadku części do aut osobowych, w maszynach budowlanych w wielu przypadkach można wybierać spośród wyrobów różnych producentów. Najdroższe są oczywiście części oryginalne, sygnowane logiem producenta danej maszyny. Zdarza się jednak, że kupić można identyczną część, wyprodukowaną przez tego samego kooperanta wytwórcy urządzenia, tyle że bez logo na pudełku.
Potwierdza to Dariusz Maslewski: - Rzeczywiście bywa, że w katalogach pojawiają się takie części. Zazwyczaj kosztują o ok. połowę mniej od oryginałów, choć jakościowo od nich nie odbiegają.
Na takie zakupy decydują się głównie użytkownicy kilkuletnich maszyn; jeżeli bowiem pracujemy na urządzeniu objętym gwarancją, skazani jesteśmy na stosowanie części oryginalnych. Większość producentów zapisuje tego typu wymogi w umowach gwarancyjnych. Często nie można nawet stosować innego oleju, niż wskazany przez wytwórcę maszyny. Generalnie nie jest to zgodne z zapisami GVO, ale użytkownicy ulegają dyktatowi producentów.
Made in Poland
Dobrą wiadomością dla użytkowników jest to, że coraz więcej części do maszyn budowlanych powstaje w Polsce. Rodzimi producenci wyczuli koniunkturę i oferują atrakcyjne cenowo elementy o nie najgorszej jakości (szczególnie, gdy porówna się ją z konkurencyjnymi produktami z krajów azjatyckich).
W Polsce produkowane są m.in. szyby do maszyn budowlanych. Powstają one w fabryce Nordglass, należącej do firmy Jaan Automotive Glass z Koszalina. Wytwarza ona szyby do koparko-ładowarek i koparek; głównie na pierwszy montaż, jednak trafiają one też pod marką Nordglass na rynek części zamiennych.
Sporo do zaoferowania ma także Wytwórnia Filtrów Sędziszów z woj. świętokrzyskiego: - Wytwarzamy wkłady filtrów do hydrauliki, paliwa, oleju i powietrza do większości popularnych maszyn - informuje Witold Chmiel, starszy technolog firmy.
- O tym, czy jakiś filtr trafi do produkcji seryjnej, decyduje popyt, wynikający z kolei z liczby danych maszyn pracujących w Polsce.
Sędziszów służy także pomocą, gdy ktoś poszukuje nietypowego filtra: - Generalnie nie opłaca się uruchamiać produkcji po to, aby wypuścić 10 sztuk - wyjaśnia Witold Chmiel.
- Jeżeli jednak poszukiwany filtr, od tego, który wytwarzamy seryjnie, różni się np. tylko wysokością, to istnieje możliwość przeróbki.
Dobre wyniki sprzedaży w zeszłym i w bieżącym roku notuje także firma Hydro-Części z Tyczyna w woj. podkarpackim, producent wysokociśnieniowych przewodów hydraulicznych oraz dystrybutor wytwarzanych przez polską firmę ZMG łyżek do koparek i koparko-ładowarek: - Sprzedaż przewodów idzie bardzo dobrze - mówi Wojciech Jakubiec z Hydro-Części. - Łyżki sprzedają się nieco słabiej, szczególnie zimą, ich sprzedaż powinna jednak ruszyć na wiosnę.
Używane zweryfikowane
Dużym wzięciem na rynku cieszą się części używane. Nawet wśród właścicieli najpopularniejszych maszyn, do których łatwo można dokupić zamienniki, znajdują się klienci preferujący tańsze części używane. Są one wybierane zwłaszcza wtedy, gdy chodzi o elementy mało skomplikowane i da się łatwo ocenić, w jakim znajdują się stanie. - Nowa półoś do popularnego modelu koparko-ładowarki kosztuje np. 3,6 tys. zł - wyjaśnia Robert Wesołowski. - Używaną w dobrym stanie da się kupić za około 2,2-2,3 tys. zł. Podobne relacje cenowe są w przypadku innych części.
Trzy pytania do Wojciecha Kruka, kierownika sprzedaży maszyn budowlanych BW Wanicki z Krakowa
- Czy są maszyny, do których brakuje części zamiennych?
- W Polsce są dystrybutorzy maszyn, którzy nie zapewniają pełnego dostępu do części zamiennych. Oczywiście, żaden nie trzyma pełnego asortymentu części w swoim magazynie, liczy się jednak to, jak długo zajmuje sprowadzenie nietypowego detalu z magazynu głównego. My sprzedajemy nowe Komatsu i używane JCB, do których nawet na nietypową część czeka się góra trzy dni. Przed zakupem mniej popularnych maszyn radzę się jednak upewnić, czy wszystkie części do nich są dostępne. Znam przypadek, gdzie klient czekał sześć tygodni na przednią szybę do 22-tonowej koparki.
- Czy łatwo można kupić tańsze zamienniki części?
- Najłatwiej na rynku znaleźć można zamienniki eksploatacyjnych części do popularnych kilkuletnich koparko-ładowarek. Nie brakuje do nich filtrów, uszczelnień, ślizgów teflonowych, krzyżaków i łożysk. Sporo z tych części produkowanych jest w Polsce, dzięki czemu mają niezłą jakość i przystępne ceny. Na naszym rynku kupić można także części pochodzące z Turcji, co do których jakości nie mogę się jednoznacznie wypowiedzieć; nie stosujemy ich bowiem w serwisowanych przez nas maszynach. Nieco gorzej jest z zamiennikami do nowszych lub większych maszyn.
- Jaka może być różnica w cenie między częścią oryginalną a zamiennikiem?
- W przypadku części eksploatacyjnych oscyluje ona w granicach 200-300 procent. Szyby przy porównywalnej jakości są tańsze o około 30 procent. Na rynku da się jednak znaleźć dużo większe różnice.
Porównanie cen części netto do popularnych typów koparko-ładowarek
Cat 428C JCB 3CX Komatsu WB93
Część oryginalna Zamiennik wysokiej jakości Część oryginalna Zamiennik wysokiej jakości Część oryginalna Zamiennik wysokiej jakości
Filtr oleju 135 zł 30 zł 34 zł 30 zł 147 zł 32 zł
Filtr paliwa 88 zł 74 zł 48 zł 40 zł 116 zł 41 zł
Filtr powietrza wstępny 176 zł 120 zł 189 zł 150 zł 136 zł 110 zł
Filtr powietrza właściwy 143 zł 100 zł 150 zł 120 zł 114 zł 95 zł
Ślizgi wysięgnika ramienia 163 zł 120 zł 300 zł 193 zł 127 zł 110 zł
Ślizgi stabilizatora 80 zł 50 zł 60 zł 50 zł 70 zł 50 zł
Opracowanie: BW Wanicki
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.