Nowy wodorowy Renault Master H2-Tech, opracowany przez HYVIA, bazuje na platformie najnowszej generacji pojazdu użytkowego Renault.
Światową premierę prototyp w trzecim już wydaniu miał podczas tegorocznych targów IAA Transportation.
HYVIA, spółka joint venture Renault i amerykańskiej firmy Plug Power, w dalszym rozwija projekt wodorowego dostawczaka. Po prezentacji pod koniec 2023 roku drugiej wersji Mastera H2-Tech, teraz we Frankfurcie zaprezentowała nowy prototyp, będący zapowiedzią produkcyjnej wersji wodorowego Mastera.
O ile dwie pierwsze wersje opracowane przez HYVIĘ bazowały na starej wersji Mastera, o tyle prototyp zaprezentowany w Hanowerze wykorzystuje nową platformę dużego vana Renault. Oprócz konstrukcji i wyposażenia, które są oczywiście coraz nowocześniejsze, ewoluuje także instalacja wodorowa. Zgodnie z oczekiwaniami komponenty architektury „Dual Power” są bardziej wydajne. Zaczynając od ogniwa paliwowego, którego moc wzrasta z 30 do 47 kW. Natomiast pojemność akumulatora spada z 33 do 20 kWh. Logiczny wybór, gdyż pozwala producentowi zaoszczędzić miejsce na zbiorniki wodoru. Zwiększono jednak moc ładowania z 7,4 do 11 kW, nadal prądem przemiennym (AC).
HYVIA musiała zmniejszyć rozmiar zbiorników na wodór w poprzednim prototypie ze względu na integrację pod podłogą, nowa modułowa platforma Renault Master eliminuje to ograniczenie. W nowym Masterze na wodór oferowane są dwa rozwiązania w zakresie zbiorników: 7,5 lub 9 kg (w zależności od długości). Auto o zasięgu do 700 km (w cyklu WLTP) może pomieścić do pięciu zbiorników (ciśnienie 700 bar), dostarczanych przez OPmobility i FORVIA.
Wersja produkcyjna nowego wodorowego Mastera trafi do sprzedaży w Europie pod koniec 2025 roku. Samochód będzie w całości produkowany w fabryce Grupy Renault w Batilly we Francji i sprzedawany za pośrednictwem sieci Renault Pro+. Do tego czasu HYVIA będzie nadal sprzedawać dwie poprzednie wersje wodorowego Mastera. (red)