Wiadomości z rynku

środa
25 grudnia 2024

Coraz więcej żurawi na podwoziach

Najnowsze propozycje małych urządzeń dźwigających
1 kwietnia 2016
Zanosi się na ożywienie na rynku małych, kilkutonowych żurawi. Wzrost popytu może mieć związek z ruszającą kolejną falą inwestycji drogowych. 
Żurawie dostarczane są firmom zabudowującym podwozia na pierwszy montaż, ale równie dużą grupę nabywców stanowią użytkownicy samochodów, którzy chcą doposażyć je w urządzenia dźwigające. Jeszcze kilka lat temu dominowały dostawy żurawi na pierwszy montaż, do nowych pojazdów, ale ostatnio znacznie wzrósł udział nabywców, którzy postanowili dołożyć taki sprzęt do eksploatowanych już samochodów. 
Sebastian Olejnik, szef produktu w firmie Cargotec, która jest generalnym przedstawicielem marki Hiab w Polsce, powiedział nam, że sprzedaż żurawi ostatnio powoli rosła, choć nie był to wzrost porównywalny z rozwojem rynku samochodów ciężarowych i dostawczych. Spodziewane w tym roku ożywienie w sprzedaży pojazdów budowlanych zapewne przełoży się na większy wzrost popytu na żurawie.

Fassi – mały może więcej

Firma HEWEA, dystrybutor produktów Fassi, oferuje ponad 50 modeli bazowych żurawi Fassi, od najmniejszego – typu M10A (1 tm), do montażu na pojazdach o dmc. do 3,5 tony – do największego F2150RA L (ponad 150 tm) na duże cztero- czy pięcioosiowe podwozia. Cała gama wersji i ich wyposażenia (dodatkowe funkcje, wciągarki, chłodnice, oświetlenie robocze, czy sterowanie radiowe) pozwala na odpowiednie dobranie urządzenia do potrzeb nabywcy. 
Producent oferuje również żurawie w wersji C – w porównaniu z modelami bazowymi wyposażone są w krótsze ramię wewnętrzne. Pozwala to uzyskać szczególnie korzystny udźwig w pobliżu osi obrotu żurawia, nie tracąc na jego manewrowości. Użytkownicy tego typu żurawi mają możliwość podnoszenia stosunkowo małym urządzeniem ciężkiego ładunku, np. bębnów z kablami czy maszyn. 
Żurawie, które mają różną liczbę ramion wysuwnych, można także wyposażyć w JIB, czyli tzw. bocianek – mały żuraw zamontowany na ostatnim ramieniu urządzenia bazowego, powodujący znaczne przedłużenie ramion żurawia, zwiększając zakres jego działania. Rozwiązanie umożliwia podawanie materiałów budowlanych na kolejne kondygnacje budowli daleko od jej krawędzi. 
Jednym z najnowszych modeli Fassi jest F65B. 1.21, najmocniejszy żuraw w swojej klasie udźwigu, biorąc pod uwagę stosunek udźwigu netto do masy własnej urządzenia. Jego klasa udźwigu to 6,3 tm, natomiast udźwig przy wysięgu 5,30 m wynosi 1.190 kg (przy wysięgu 1,8 m – 3.250 kg), przy masie własnej 715 kg z podporami. Dzięki niewielkiej masie, żuraw ten można zamontować na podwoziach o dmc 6-8 t. Wyposażony jest w rozdzielacz proporcjonalny marki Hydrocontrol, sterowany z dwóch stron z poziomu gruntu. Żuraw ten można wyposażyć w sterowanie radiowe oraz w dodatkowe funkcje i podpięcia osprzętu hydraulicznego, np. czerpaka do materiałów sypkich czy tzw. otwieradła do pojemników na surowce wtórne. 

Henschel – przenośny Maxilift ANT

Mały żuraw Maxilift ANT to urządzenie łatwe w montażu i demontażu, dostępne w kilku konfiguracjach, przeznaczony dla małych pojazdów i przyczep. 
Można go zainstalować z tyłu samochodu, tuż przy boku lub drzwiach tylnych. Niewielki rozmiar złożonego dźwigu zapewnia małe straty powierzchni transportowej. Ponadto wyposażenie opcjonalne w głowicę z regulacją pozycji daje optymalną obsługę zawieszonego ładunku i pozwala podać obciążenie bliżej kolumny, co jest szczególnie cenne w zamkniętych przestrzeniach zabudowy typu van i furgon. Dostępna jest również płyta szybkiego montażu, która ułatwia demontaż żurawia. Tak więc urządzenie może również obsługiwać inne pojazdy lub nawet być używany stacjonarnie. 
Polecany jest także do pikapów, jako urządzenie pomocne w otwartym terenie. Jeśli użytkownik chce zamontować hardtop, konieczne jest jedynie, aby wyposażyć pojazd w płytę do szybkiego montażu.
Nośność takiego żurawia wynosi 5,0 kNm, waga, w zależności od modelu, 60 – 95 kg, napięcie zasilania 12 V (może współpracować ze zwykłym akumulatorem).
Można go montować w różnych miejscach zabudowy bez dużej utraty przestrzeni ładunkowej, hydrauliczny lub manualny system wysuwu. Dostępnych jest wiele systemów zabezpieczeń dla danego typu dźwigu i wyposażenie w łatwy w obsłudze system zdalnego sterowania.

HIAB – montowane na skrajni

Firma Cargotec Poland (Hiab) oferuje od ubiegłego roku kilka nowych żurawi klasy T do 4 tonometrów. Zostały one zaprojektowane w taki sposób, żeby przy najmniejszej wadze oraz najmniejszych gabarytach potrafiły udźwignąć duże ładunki. Charakterystycznym elementem tych żurawi jest to, że montuje się je na skrajni pojazdów, co zwiększa ich możliwości udźwigu. Zyskuje się dzięki temu przynajmniej 1 metr zasięgu. W klasycznych żurawiach, składanych w „Z”, kolumna żurawia jest montowana prawie na środku pojazdu, co powoduje, że odległość między kolumną żurawia a burtą skraca wysięg żurawia. 
Hiab jako pierwszy producent szczyci się hybrydowym napędem żurawi. Ten system pozwala na doładowywanie żurawia podczas jazdy samochodem, a sama praca żurawiem może się odbywać bez uruchomionego silnika. System ten daje dużo nowych możliwości pracy w miejscach i w godzinach, w których wcześniej nie było to dozwolone.
Nowością jest także zdalne sterowanie tych małych żurawi. Za pomocą przenośnej konsoli można pracować, będąc oddalonym nawet 30 metrów od urządzenia. Pozwala to na wykonywanie precyzyjnych prac bez angażowania dodatkowych osób..
Dodatkowe możliwości dają także funkcje hydrauliczne, za pomocą których można podłączyć akcesoria hydrauliczne typu rotator lub wciągarka.

HMF Handy – o zwartej konstrukcji 

Seria HANDY (HMF), składa się z żurawi w zakresie 0,5 tm do 3 tm przeznaczonych do mniejszych pojazdów 2-osiowych o dmc 2,8 – 4,5 t. Zostały zaprojektowane z myślą o łatwym montażu na podwoziu samochodowym. Proste sterowanie zapewnia bezpieczną i szybką pracę żurawia.
Żurawie te mają zwartą konstrukcję, która pozwala zaoszczędzić przestrzeń ładunkową, zarówno w trakcie załadunku, jak i po złożeniu żurawia. Szeroka gama zastosowań, zarówno w połączeniu z hakiem jak i z akcesoriami hydraulicznymi oraz duży zasięg pracy sprawia, że te urządzenia są wszechstronnym narzędziem pracy. 
Wszystkie żurawie HANDY wyposażone są w standardzie w wyłącznik bezpieczeństwa i wskaźnik obciążenia. Wskaźnik obciążenia zapewnia stałą kontrolę nad podnoszonym ładunkiem. System SLM zatrzymuje pracę żurawia w momencie osiągnięcia momentu udźwigu na poziomie 100%. Zawory bezpieczeństwa montowane są w standardzie na wszystkich siłownikach hydraulicznych. W przypadku pęknięcia węża hydraulicznego, zawór utrzymuje wysięgniki w obecnym położeniu. 
HMF ma w ofercie agregaty elektro-hydrauliczne do zastosowania w połączeniu z żurawiami. Agregat dostarcza olej do żurawia i jest zasilany z układu elektrycznego pojazdu. Jest to prosty sposób zasilania żurawia w pojazdach, które nie mogą być wyposażone w przystawkę odbioru mocy (PTO). 
W modelach 270-K i 340-K, HMF oferuje możliwość sterowania radiowego, ułatwiającego posługiwanie się żurawiem. 
HMF oferuje wciągarki hydrauliczne w dwóch rozmiarach, o udźwigu 450 i 900 kg. Obie charakteryzują się zwartą i solidną budową oraz dużą prędkością pracy i wydajnym systemem hamulcowym. 
Firma proponuje też gamę sterowanych ręcznie i hydraulicznie nóg podporowych oraz podstawy montażowe. Podstawa typu M, która zajmuje mało miejsca, może zostać zamontowana na podłodze typowego pojazdu. Umieszczenie wzmocnień pod podłogą zabudowy pozwala na zaoszczędzenie powierzchni ładunkowej. Nogi podporowe są niezależne od żurawia i mogą zostać zamontowane w dowolnym miejscu pojazdu. 
Podstawa typu P jest przykręca bezpośrednio do zabudowy pojazdu, co ułatwia montaż. Taka baza jest dostarczana z wbudowaną nogą podporową, która może zostać wysunięta po otwarciu burty bocznej zabudowy. Żurawie z podstawą typu P są dostarczane ze zintegrowanym agregatem elektro-hydraulicznym. Rozwiązanie ułatwia demontaż i ponowny montaż urządzenia na innym pojeździe. 
Spośród siedmiu modeli HANDY największym popytem cieszy się żuraw 260-T2. Ważące 300 kg urządzenie radzi sobie z podnoszeniem np. 1,5-tonowej palety z ładunkiem.

Palfinger – korozji się nie boją 

W zakresie produkcyjnym marki Palfinger, której generalnym przedstawicielem w Polsce jest firma Graco Sp. z o.o. znajdują się m.in. żurawie z serii Compact do montażu na podwoziach samochodów ciężarowych i dostawczych – jest to seria najmniejszych żurawi tego producenta. 
Wśród nich są modele serii PC – 900, 1500, 2700 i 3800 – o udźwigu od 0,9 do 3,8 tm i zasięgu do 5 m.. Urządzenia te charakteryzują się zwartą konstrukcją, dzięki czemu zajmują mało miejsca w przestrzeni ładunkowej lub na ramie pojazdu oraz wysokim współczynnikiem udźwigu do masy własnej. W procesie produkcyjnym są zabezpieczane metodą kataforezy (KTL) i lakierowane proszkowo, co ma gwarantować długą eksploatację bez obawy o korozję na elementach konstrukcyjnych. Żurawie standardowo posiadają sterowanie przy rozdzielaczu, można je też doposażyć w sterowanie radiowe. Możliwe jest też wyposażenie we wciągarkę linową o udźwigu do 800 kg. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.